måndag 6 augusti 2012

Skogstur

I morse startade barnen i högform direkt! En lugn morgon vid "Sommarlov" var att glömma. Full fräs direkt! Blev därmed väldigt glad när pappa ringde och frågade om vi ville med ut i skogen en vända och se om det fanns nån svamp. Packade fikakorg och påsar ifall, och drog iväg...


"Far går först, och tummeliten sist...", eller nja - jag gick sist! :) Tyckte de var så söta när de gick på rad efter morfar och diskuterade vad de skulle göra om/när de mötte älgar och björnar... Som väl var så mötte vi inte något av dessa, men vi sjöng om "Mors lille Olle"! :)

När vi skulle fika började pappa/morfar berätta om vad han lekte med som liten, och vips hade vi fixat ett litet gäng älgar!


Så här såg en av dom ut! Väldigt roliga tyckte barnen som försökte själva att sätta på horn och ben...


Mitt i allt blev pappa/morfar en älg och började stånga M... :)


Det här är lycka!!! Att råka hitta något litet gult, och sedan hitta fler..., och fler...



De sista fick jag ta i kjolen, för påsen var inte i närheten... Jag skulle ju bara gå en liten vända till!!!

Väl hemma funderades på om det skulle bli kantarellmackor eller paj medan vi rensade och stekte dom (i salt och citronpeppar). Tillslut bestämde jag (!) att det skulle bli paj och så blev det!


Pajen uppskattades inte av barnen! De grävde fram kantarellerna och lämnade resten, så det blev till att göra kantarellmackor också!!! Jag och mannen tyckte iaf att pajen var supergod, och efter förfrågan från en vän så kommer här kvällens recept!

Pajdeg:
125 g smör
2½ dl mjöl
2 msk vatten

Den här gången testade jag att smälta smöret och sedan blanda i mjölet (i matberedare), och det gick jättebra! Inte så kladdigt för det gick mer eller mindre att bré ut degen i pajformen!

Innehåll:
1 burk creme fraiche (+ lite till gammalt jag hade kvar...)
ca 3 dl riven ost
3 ägg
lite chilisås
franska örter
salt

Jag la de stekta svamparna på degskalet som fått gräddas lite i ugnen (175 grader tills det fått aningen färg!), och hällde sedan blandningen över. In i ugnen i samma temp tills det blivit lite färg på toppen. Lite sallad till och så - voilá!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar